الگوریتم جدیدی که دیابت حاملگی را پیش بینی می کند

15ژانویه  2020 - پیش بینی به موقع یک بیماری ممکن است از طریق تغییر شرایط تغذیه ای و سبک زندگی از بروز آن جلوگیری کند.

طبق الگوریتم محققان موسسه علوم Weizmann که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، یک الگوریتم جدید کامپیوتری می تواند در مراحل اولیه بارداری یا حتی قبل از وقوع بارداری خطر ابتلا به دیابت حاملگی را پیش بینی کند. براساس این پیش بینی ها، می توان با استفاده از تغییرات تغذیه ای و شیوه زندگی از بروز دیابت حاملگی جلوگیری کرد.

پروفسورEran Segal ، نویسنده ارشد این مقاله و استاد علوم کامپیوتر، ریاضیات کاربردی و بیولوژی سلول مولکولی می گوید: هدف نهایی ما کمک به سیستم بهداشتی و درمانی است تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز دیابت در بارداری انجام دهد.

دیابت حاملگی با سطح قند خون بالا که در دوران بارداری در خانمهایی که قبلاً دیابت نداشته اند، مشخص می شود. این بیماری در 3 تا 9 درصد از کل حاملگی ها رخ می دهد و با خطرات بسیار برای مادر و نوزاد همراه است. به طور معمول، دیابت حاملگی بین هفته های 24 و 28 بارداری تشخیص داده می شود. این کار با کمک تست تحمل گلوکز انجام می شود که در آن زن باردار یک محلول قندی نوشیده و سپس تحت آزمایش قند خون قرار می گیرد تا سرعت پاکسازی قند از خون او اندازه گیری شود.

در مطالعه ی جدید، پروفسورSegal  و همکارانش با استفاده از یک روش یادگیری ماشین، و سوابق بهداشتی 450،000 بارداری در زنانی که بین سالهای 2010 و 2017 نوازد خود را به دنیا آوردند، شروع به کار کردند. دیابت بارداری در 4 درصد از این بارداری های تشخیص داده شده بود. پس از پردازش داده های بسیار زیاد - مجموعه ای عظیم از بیش از 2000 پارامتر برای هر بارداری، از جمله نتایج آزمایش خون زن و تاریخچه پزشکی وی و خانواده وی - الگوریتم دانشمندان نشان داد که 9 مورد از این پارامترها برای شناسایی دقیق زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت بارداری قرار داشته اند، کافی هستند که شامل سن زن، شاخص توده بدنی، سابقه خانوادگی دیابت و نتایج آزمایش قند خون وی در دوران بارداری قبلی (در صورت وجود) می باشند.

در مرحله بعد، برای اطمینان از اینكه این 9 پارامتر بطور واقعی می توانند خطر ابتلا به دیابت حاملگی را به طور دقیق پیش بینی كنند، محققان آنها را در حدود 140،000 حاملگی دیگر، كه جزئی از آنالیز اولیه نبودند، آزمایش کردند. این نتایج یافته های مطالعه را تأیید کرد: این 9 پارامتر به شناسایی دقیق زنانی که در نهایت به دیابت حاملگی مبتلا شده بودند، کمک کرد.

این یافته ها نشان می دهد که تنها با پاسخ به این 9 سوال، از قبل می توان برای فردی که باردار است یا قصد بارداری دارد خطر ابتلا به دیابت حاملگی را مشخص نمود و اگر این پیش بینی در اوایل دوره - در مراحل اولیه بارداری یا حتی قبل از بارداری- انجام شود، ممکن است با اقدامات شیوه زندگی مانند ورزش و رژیم غذایی، خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش داد. از طرف دیگر، ممکن است بتوان برای زنانی که بر اساس این پرسشنامه در معرض خطر پایینی برای ابتلا به دیابت حاملگی قرار دارند، هزینه و ناراحتی آزمایش گلوکز را کاهش داد.

برای دسترسی به پرسشنامه ی خود ارزیابی دیابت بارداری به آدرس زیر مراجعه کنید:

 https://www.weizmann.ac.il/sites/gd-predictor/

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/01/200115120630.htm